Když americká společnost OpenAI na konci roku 2022 uvolnila ke globálnímu užití chatbota ChatGPT, bez nadsázky tím změnila svět. Tehdy to byla ještě nezisková organizace, dnes jde o giganta, který pomalu míří na burzu. OpenAI přitom měla být od začátku nezisková společnost, která dávala etiku a bezpečnost na první místo. Jenže její šéf Sam Altman při honbě za dolary odhodil někdejší standardy na druhou kolej, varovala analýza Voxu.
Což tak nějak ilustruje cestu, kterou si AI za dva roky prošla. Z nástroje technologických nadšenců se stal mocný hráč, který překresluje byznys plány ve firmách. Společnosti se díky AI snaží uspořit a také popostrčit svůj firemní vývoj.
Překotná implementace umělé inteligence ale může v kanceláři způsobit chaos. Proces zavádění AI by proto měl být systematický, etický a udržitelný. Tereza Kundert Silbernáglová, odbornice na AI a technologie v HR, a sourcerka Kristina Shershun poradí, jak na to.
Čeho se při zavádění AI držet?
Předně si je potřeba uvědomit, že implementace umělé inteligence ve firmách je seriózní úkol. Začít používat nástroje AI zkrátka není to samé jako nainstalovat na firemních počítačích nový program. Zaměstnanci se budou ptát, zda je umělá inteligence přišla pracovně posunout, nebo nahradit. Základem implementace je proto komunikace.
Připravte zaměstnance na změnu
Při zavádění AI ve firmách musejí být zaměstnanci účastníky celého procesu. Hodit je před hotovou věc neprospěje ani morálce na pracovišti, ani firemnímu růstu.
„Správná komunikace se zaměstnanci a příprava pracovního prostředí pro tuto implementaci je zásadní. Zaměstnanci by měli vědět, že nástroje AI se je nesnaží nahradit, ale pouze jim mají sloužit k větší efektivitě. Zaměstnanci by měli být řádně proškolení ještě před započetím implementace, ideálně za pomoci specializovaného odborníka. Kromě aktivní komunikace při započetí implementace je ale nutné veškeré změny v rámci těchto procesů komunikovat i průběžně a udržovat zájem i edukaci zaměstnanců,“ doporučuje Silbernáglová.
Také Shershun souhlasí s tím, že AI přišla nahrazovat procesy, ne zaměstnance. Méně kvalifikovaní pracovníci by ale měli počítat s tím, že pokud nebudou chtít přistoupit na přicházející změnu, redukce pracovních míst se jich nakonec může dotknout.
„Začněte analýzou procesů, abyste zjistili, v jakých oblastech bude umělá inteligence nejpřínosnější. Obvykle má smysl začít s některými rutinními administrativními úkoly, které jsou poměrně jednoduché, ale vyžadují hodně času nebo manuální práce – například základní manipulace s daty, kontrola docházky nebo vytváření některých šablon,“ radí sourcerka.
„Postupujte krok za krokem, vytvořte pilotní projekt, sledujte výsledky a podle toho je škálujte. Zajistěte vhodné školení. Vyberte ‚AI šampiona‘, který dobře zná interní procesy a může pomoci koordinovat integraci AI se stávajícími systémy a procesy,“ doplňuje.
Zacházejte s daty s rozumem
Autoři nástrojů umělé inteligence často čelí kritice, že jejich aplikace neeticky trénují na ukradených datech. Čím větší má ostatně daný AI produkt databázi, tím důvěryhodněji může práci vykonávat. V případě firemních dat ale o sdílení logicky nikdo nestojí.
„Při implementaci AI je nutné si uvědomit pravidla práce s daty, která do nich vkládáte. Pokud se bavíme o různých nástrojích zdarma, je téměř stoprocentní jistota, že k vloženým datům se může dostat kdokoliv další – nevkládáme tedy žádná důvěrná data. Nechceme přece, aby se naše excelovská tabulka, ze které jsme čerpali data pro tvorbu prezentace na roční vyhodnocení výsledků firmy, najednou objevila u konkurence,“ varovala Silbernáglová, odbornice na AI a technologie v HR.
Jak konkrétně se budou firmy vypořádávat s etickými aspekty práce s AI, se bude podle Shershun ukazovat až v průběhu let, kdy bude vznikat patřičná regulace. Už nyní si ale šéfové mohou ušetřit spoustu budoucích starostí.
„Při diskusi o AI řešení s dodavatelem nezapomeňte prozkoumat jeho zásady ochrany osobních údajů. Zeptejte se, odkud získává tréninková data a jak obecně přistupuje k etice. Průběžně monitorujte systémy AI a novinky v legislativě, abyste zabránili diskriminaci nebo nekalým praktikám,“ uvedla sourcerka.
Vyřešte kyberbezpečnost a regulace
Regulatorní rámec je třetím velkým sektorem implementace, který musejí firmy reflektovat. Umělá inteligence vtrhla mezi lidstvo s takovým tempem, že se zákony schvalují s velkým zpožděním. Evropská unie posvětila loni první větší regulatorní balík pro AI (AI Act), který se věnuje mimo jiné tématu diskriminace a využívání umělé inteligence zodpovědným způsobem k životnímu prostředí. Je proto nutné toto nařízení sledovat a promítnout ho do implementačního procesu.
Společnosti pak při ochraně dat musejí pokrýt i zabezpečení vlastních systémů, v rámci kterých s AI pracují. Citlivá data přenášená přes internet se mohou lehko stát potravou pro útočníky.
„Jakmile máme připravenou půdu pro implementaci AI, naši zaměstnanci jsou plně proškolení na její využívání a umí pracovat s vloženými daty – a ověřovat si přijaté informace – je nutné zabezpečit i samotný systém. AI systémy mohou být zranitelné vůči kybernetickým útokům nebo technickým chybám. Proto je zásadní zajistit jejich bezpečnost a robustnost. Kvalitní ochrana AI technologií pomáhá předcházet možným útokům nebo ztrátě dat,“ říká Silbernáglová.
Jak v tom všem najít balanc?
Firmy, které se nadchnou do umělé inteligence, mohou mít někdy tendenci využívat AI na každém úseku práce. Třeba i tam, kde její implementace vůbec nedává smysl. Což může zaměstnance právem vyděsit. Umělá inteligence je ale primárně efektivní pro opakované, prediktivní a datově náročné úlohy, zatímco lidé jsou nezbytní pro kreativitu, strategii a rozhodování v nejistých situacích.
„Pro zajištění rovnováhy mezi efektivitou AI a lidským přístupem v oblasti komunikace, kreativity a empatického řešení problémů má smysl identifikovat, které procesy ve firmě nejsou v současné době efektivní, a prozkoumat, zda je lze vyřešit AI automatizací, nebo doplněním lidských dovedností, které v týmu v současné době chybí,“ popsala Shershun.
„Dalším dobrým přístupem je zaměřit se na silné stránky členů týmu, nechat je dělat to, co umí nejlépe, a pro zbytek využít AI, pokud je to možné. V praxi to však není tak snadné. Pokud bychom jako příklad použili nábor, nechali bychom recruitera soustředit se na budování autentických vazeb s kandidáty a hiring managery, zatímco bychom automatizovali procesy, jako je koordinace pohovorů, psaní poznámek z pohovorů nebo vytváření obsahu pracovních inzerátů. Vytvoření správné rovnováhy bude vyžadovat experimenty, pokusy a omyly,“ uzavřela odbornice.
Implementace AI tak nemá připomínat sprint. Jde o složitou a vytrvalostní disciplínu, kterou budou komplikovat nově přicházející nástroje umělé inteligence i čerstvá regulace. Jen při promyšlené a rozvážné implementaci ale firmy docílí toho, že zaměstnanci na jejich hru přistoupí. A že třeba neutečou ještě dlouho před tím, než by je vůbec nějaký robotický nástroj teoreticky nahradil.
Článek byl připraven ve spolupráci s Welcome to the Jungle.
Welcome to the Jungle je moderní pracovní portál, který inspiruje kandidáty a propojuje je na trhu práce s jejich budoucími zaměstnavateli.
„Ve společnosti Welcome to the Jungle chceme, aby práce měla v našem životě své udržitelné místo. Firmám přinášíme inovativní řešení, které jim pomůže s náborem, fluktuací zaměstnanců i budováním značky zaměstnavatele. Tvoříme velké množství inspirativního obsahu, který pracovníkům a firmám poskytuje klíč k tomu, jak změnit zajeté pořádky a vytvořit cestu pro udržitelnější práci. Náš job board nabízí tisíce pracovních nabídek, které pomáhají talentům prozkoumat profesní svět a najít ty nejzajímavější příležitosti, a to celé v nejpřitažlivějším designu na trhu", shrnuje Jan Klusoň, CEO Welcome to the Jungle Česko.